اوردنچر یا پروتز بر پایه ایمپلنت چیست؟

بدون دیدگاه
مقالات
انجام اوردنچر یا پروتز بر پایه ایمپلنت توسط دکتر گلستانه متخصص ایمپلنت در اصفهان

اوردنچر که به آن پروتز بر پایه ایمپلنت نیز گفته می شود برای افرادی کاربرد دارد که دارای دندان های مصنوعی بوده و با مشکل لقی دندان مصنوعی روبه رو هستند. وقتی که سن افزایش پیدا می کند مشکلات زیادی ممکن است در بدن انسان پدیدار شود یکی از این مشکلات پوسیدگی و از دست دادن دندان ها است. همچنین اگر در زمانی که نوجوان یا جوان هستید و بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت نکرده باشید. با پوسیدگی دندان روبرو می شوید و متأسفانه یکی دلایل از دست دادن دندان همین مورد است. برای درمان این پوسیدگی دندان و جایگزین کردن دندان های از دست رفته، یکی از روش های رایج این است که از دندان مصنوعی استفاده کنید. معمولا ببیماران قبل از اقدام به اوردنچر سوالاتی از قبیل تفاوت اوردنچر بر پایه ایمپلنت یا دندان های مصنوعی سنتی چیست؟ اوردنچر یا پروتز بر پایه ایمپلنت چه مزایایی دارد؟ انواع اوردنچر متکی بر ایمپلنت چیست؟ را از دکتر خود می پرسند، دکتر آرش گلستانه متخصص ایمپلنت در اصفهان قصد دارند تا به تمامی سوالات شما عزیزان در این مقاله پاسخ دهند.

انجام پروتز بر ایه ایمپلنت توسط دکتر گلستانه متخصص ایمپلنت

استفاده از دندان مصنوعی از گذشته تا به امروز کاربرد داشته است. این روش مشکلات خاص خودش را دارد و امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم دندانپزشکی روش مناسب تری برای استفاده بهینه و بهتر از دندان مصنوعی به وجود آمده است. که با نام اوردنچر یا پروتز بر پایه ایمپلنت شناخته می شود. این روش کاشت دندان ها را می توان هم در فک پایین و هم در فک بالا انجام داد.

پروتز بر پایه ایمپلنت

مقدار و کیفیت استخوان باقیمانده، قوس مورد استفاده برای قرار دادن دندان مخالف، قطر ، طول و عرض کاشت ها، سابقه پزشکی بیمار، و هزینه طرح درمانی از جمله عواملی هستند که می توانند بر کیفیت اوردنچر یا پروتز بر پایه ایمپلنت تاثیرگذار باشند.

تفاوت اوردنچر بر پایه ایمپلنت یا دندان های مصنوعی سنتی؟

به نسبت دندان های مصنوعی سنتی یا پروتز های متحرک، اوردنچر بر پایه ایمپلنت تفاوت های بسیار زیادی دارد. استحکام اوردنچرها بسیار بیشتر از دندان های مصنوعی است. این کار باعث می شود که در جویدن غذا مشکلی نداشته باشید و جویدن را برای شما آسان تر خواهد کرد. اوردنچر یکی از درمان های زیبایی و اصلاح طرح لبخند در دندانپزشکی است و مناسب کسانی می باشد. که کلاً بدون دندان بوده و یا این که بیشتر دندان های آن ها دچار پوسیدگی شده اند.

استحکام پروتز بر پایه ایمپلنت

سالمندان و یا افرادی که به دلایل مختلف دندان های طبیعی و زیبای خود را از دست داده اند، معمولاً از دندان های مصنوعی یا پروتزهای متحرک استفاده می کنند. امروزه دیگر دندان های مصنوعی برای بیشتر افراد رضایت بخش نیست زیرا این افراد در هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن با مشکلات زیادی روبرو هستند. اوردنچر روشی است جدید که می تواند این مشکلات را کاملاً برطرف نماید.

مزایای اوردنچر یا پروتز بر پایه ایمپلنت

از ویژگی های خوب استفاده از اوردنچر بر پایه ایمپلنت این است که به راحتی می توانید با آنها صحبت کنید و مشکلی از لحاظ لقی دندان به وجود نخواهد آمد. استفاده از این روش باعث می شود که از تحلیل رفتن استخوان نیز جلوگیری به عمل آید.

با کمک روش اوردنچر در فک بیمار، پایه هایی توسط پزشک کار گذاشته می شود و در نهایت بر روی این پایه ها پروتز های کاملی قرار داده می شود. می توان با استفاده از این روش زیبایی را مجدد به صورت افرادی که دندان های خود را به دلایل مختلف از دست داده اند برگرداند.

استفاده از روش اوردنچر بر پایه ایمپلنت نسبت به روش قدیمی یعنی دندان مصنوعی دارای مزایا و فواید زیادی است که به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

مزایای پروتز بر پایه ایمپلنت

جایگزین دندان های از دست رفته

کسانی که به دلایل مختلفی دندان های خود را از دست داده اند این روش می تواند جایگزین مناسب برای دندان های از دست رفته آن ها باشد. دندان های مصنوعی به سبب متحرک بودن ممکن است که بیمار بعد از مدتی استفاده از آن ها دچار مشکلاتی شود.

حفظ زیبایی چهره

دندان های مصنوعی غالباً زیبایی صورت را به آن صورتی که باید فراهم نمی کنند. خیلی از افراد در هنگامی که از دندان های مصنوعی استفاده می کنند لب های آن ها بزرگتر نشان داده می شود و دندان ها به گونه ای است که جلوتر قرار گرفته اند. استفاده از اوردنچر این مشکل را برطرف خواهد کرد و باعث می شود که بافت لثه و لب ها کوچک‌ترین تغییر نداشته باشند و در جای خود قرار بگیرند این کار در نهایت باعث خواهد شد که چهره ای زیبا و جذاب درست مانند زمانی که از دندان های طبیعی برخوردار بودید داشته باشید.

زیبایی چهره با پروتز بر پایه ایمپلنت

حفظ فاصله اجزای صورت

یکی از مشکلات دندان مصنوعی این است که چهره شما را کمی پیر نشان می دهد علتش این است که فاصله بین چانه و بینی شما کم می شود. علت به وجود آمدن این فاصله تحلیل استخوان های فک است. در صورتی که در روش اوردنچر بر پایه ایمپلنت شما هیچ تغییر خاصی در چهره خود احساس نخواهید کرد و همه چیز عالی خواهد بود.

دندان های ثابت

همانطور که میدانید دندان های مصنوعی متحرک هستند در حالی که اوردنچر بر پایه ایمپلنت ثابت است. و دیگر نیاز نیست برای تمیز کردن دندان ها و شستشوی زیر دندان ها آن ها را از جای خود درآورید و مسواک بزنید.

شباهت به دندان های طبیعی

شباهتی که دندان های اوردنچر به دندان های طبیعی دارند نسبت به دندان های مصنوعی خیلی بیشتر است.

حفظ سلامت استخوان فک

دندان های مصنوعی می توانند به مرور باعث تحلیل رفتن فک شوند. علتش هم فشاری است. که بر فک توسط پروتز وارد می شود. اما در مورد اوردنچر بر پایه ایمپلنت این مشکل را شاهد نخواهید بود. زیرا ایمپلنتی که در داخل فک شما کار گذاشته شده است مانند ریشه دندان عمل می کند و هیچ تحلیل رفتنی را در فک شاهد نخواهیم بود.

حفظ سلامت استخوان فک

استفاده راحت

یکی از بزرگترین مشکلات استفاده کنندگان از دندان مصنوعی این است که برای نگاه داشتن دندان مصنوعی در دهان خود تلاش زیادی باید انجام دهند. این روش، مشکل را با ثابت کردن پروتز حل می کند.

از آنجا که دندان مصنوعی به اطراف سر نمی خورد، بنابراین استفاده از آن بسیار راحت تر است. با استفاده از این روش خوردن، حرف زدن، و لبخند زدن برای بیمار راحت تر خواهد بود.

هزینه کمتر 

یکی از مواردی که باعث کناره گیری افراد از درمان با ایمپلنت می شود، هزینه های مالی است. اگر در حال حاضر هزینه پرداخت درمان ایمپلنت را ندارید، باید بدانید که یکی از مزایای اوردنچر متکی بر ایمپلنت هزینه معقول آن است.

این روش به همراه بسیاری از درمان های دیگر در دندانپزشکی، جز درمان های به صرفه طبقه‌بندی می شوند.

متحرک است

اگر چه این نوع پروتز با ایمپلنت ثابت شده است اما هنوز هم برای سهولت در تمیز کردن قابل برداشتن است. در واقع برای پیشگیری از عفونت یا هر گونه عوارض دیگر، توصیه می شود که هر شب پروتز خود را بیرون بیاورید و کاملا تمیز کنید.

 نیازمند به ریلاین دوره ای نیست

پروتزهای معمولی دندان مصنوعی، پس از مدتی دچار تغییر شکل می شوند. به علاوه، فقدان ریشه دندان در دهان، باعث می شود که فرد دچار تحلیل استخوان فک شود.

تحلیل استخوان فک موجب تغییر شکل و کوچک‌تر شدن سایز لثه ها می شود. این امر در نهایت باعث می شود که دندان مصنوعی دیگر به خوبی روی لثه سوار نشود و اصطلاحا لق شود. لق شدن دندان مصنوعی از علل رایج مراجعه بیماران برای ریلاین یا حتی تعویض پروتز است.

این امر بیمار را با هزینه های مداوم رو به رو می کند. این در حالی است که در این روش، به دلیل وجود ایمپلنت در فک، بیمار دچار تحلیل استخوان فک و تغییر شکل لثه نخواهد شد. در نتیجه، نیازی به ریلاین دندان مصنوعی و تعویض آن نیست.

آسیبی به بافت نرم وارد نمی کند

به دلیل فقدان تحلیل استخوان فک و عدم تغییر شکل سایز و فرم فک، اوردنچر متکی بر ایمپلنت تناسب خوبی با دهان بیمار دارد. وچود اتصالات ایمپلنت نیز مانع از آن می شود که دندان مصنوعی فشار بیش از حدی به لثه وارد کند و موجب زخم شدن آن شود.

این در حالی است که زخم شدن لثه، سایش دندان مصنوعی به لثه در هنگام غذا خوردن، فشار نامناسب آن روی فک و عفونت لثه از مشکلات رایج در بیمارانی است که از پروتز دندان مصنوعی استفاده می کنند. بنابراین، اوردنچر متکی بر ایمپلنت می تواند شما را از بسیاری از این مشکلات نجات دهد.

انواع اوردنچر متکی بر  ایمپلنت

اوردنچر متکی بر ایمپلنت دو نوع مختلف دارد که عبارتند از: مدل های توپی و میله ای. در هر دو مورد پروتز شبیه پروتزهای معمولی آکریلیک است. سپس دندان های پرسلین روی این پایه نصب می شوند. استفاده از پروتز میله ای به کاهش استرس و فشار وارد شده به استخوان فک کمک می کند، در حالی که پروتزهای توپی موجب ثبات بیشتر دندان مصنوعی در دهان می شوند.

پروتز میله ای

یک نوار فلزی که به بافت لثه شما جوش خورده است به ایمپلنت قرار داده شده در فک متصل می شود. دندان مصنوعی با استفاده از کلیپ یا سایر انواع اتصالات به این نوار متصل می شود. در واقع دندان مصنوعی روی آن قرار می گیرد و با کلیپ در جای خود محکم می شود.

پروتزهای توپی

روی سر هر ایمپلنتی که در فک قرار گرفته است یک اتصال توپی قرار دارد که بیرون از لثه و استخوان فک دیده می شود. این توپ در سوکت خود در پروتز قرار می گیرد و پروتز را در جای خود محکم می کند.

پیش از انجام این روش دندانپزشک از دهان و فک شما رادیوگرافی تهیه می کند تا تراکم استخوان فک و وضعیت آن را بررسی کند. در صورتی که وضعیت استخوان فک شما برای تحمل ایمپلنت خوب باشد، مراحل جراحی و ساخت پروتز برای شما انجام خواهد شد.

انواع اوردنچر متکی بر  ایمپلنت |دکتر آرش گلستانه جراح فک و صورت در اصفهان

مزایای استفاده از پروتز متحرک متکی بر ایمپلنت در مقایسه با پروتز ثابت متکی برایمپلنت

همانطور که در مطالب بالا گفتیم یکی  از بهترین روش های کاشت دندان روش اوردنچر است، مزایای پروتز متحرک متکی بر ایمپلنت در مقایسه با پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت عبارت است از:

  • به علت وجود فلنج باکالی ساپورت کافی برای لب و گونه فراهم می‌شود و زیبایی بهتری برای بیمار به وجود می‌آید، به خصوص در بیماران با بی دندانی کامل که به دلیل تحلیل استخوان و از بین رفتن ساپورت بافت نرم تغییرات مهمی در بافت نرم صورتشان به وجود آمده و پروتز ثابت قادر به تامین ساپورت مناسب و زیبایی لازم برای بافت نرم نمی باشد.
  • وجود فلنج‌ها موجب پوشانده شدن قسمت‌های فلزی (اباتمنت‌ها) می­شود و زیبایی از این نظر نیز بهتر تأمیـن می‌گردد.
  • در مواردی که بیمار از لحاظ اقتصادی توانایی ندارد، با تعدادکمتری ایمپلنت نسبت به پروتز ثابت می‌توان درمان را انجام داد.
  • نواحی که استخوان کافی ندارند را می‌توان از طرح درمان خارج کرد و بدین ترتیب لزوم انجام پیوند استخوانی را برطرف نمود.
  • قرار دادن ایمپلنت‌ها از بعد مزیودیستال و تا حدی باکولینگوال با آزادی بیشتری صورت می‌گیرد.
  • می‌توان در صورت لزوم از ساپورت بافت نرم هم بهره برد.(اوردنچرهایی که ساپورت خود را هم از ایمپلنت و هم بافت نرم می گیرند- طبق تقسیم بندی کارل میش RP-5)
  • هزینه‌های قسمت پروتزی درمان کاهش پیدا می‌کند.(البته همیشه اینگونه نیست و بستگی به تعداد ایمپلنت و نوع ساپورت اوردنچر دارد)
  • وجود فلنج‌ها به رفع مشکلات تکلم کمک می‌نماید.
  • کنترل بهداشت با خارج کردن پروتز از دهان راحت‌تر صورت می‌گیرد.
  • امکان خارج کردن پروتز از دهان در شب باعث کنترل نیروهای پارافانکشنال می‌شود.

مزایای پروتز متحرک متکی بر ایمپلنت نسبت به پروتز ثابت متکی برایمپلنت |دکتر آرش گلستانه جراح فک و صورت در اصفهان

مزایای پروتز ثابت نسبت به متحرک

مزایای پروتز ثابت نسبت به متحرک عبارت است از:

  • مزیت روانی برای بیمار(احساس مشابه دندان‌های طبیعی)
  • احتیاج کمتر به پروسه‌های نگهداری پروتز(اتچمنت‌ها،ریلاین،اوردنچر جدید)
  • تجمع کمتر غذا در زیر و اطراف پروتز
  • ایجاد استخوان جدید در نواحی خلفی که ایمپلنت در آن قرار داده می شود

مزایای پروتز ثابت نسبت به متحرک |دکتر آرش گلستانه جراح فک و صورت در اصفهان

در آخر؛ آیا اوردنچر برای من مناسب است؟

ما در این مقاله به این سؤال که اوردنچر یا پروتز بر پایه ایمپلنت چیست؟ پاسخ دادیم، اوردنچر تقریبا برای تمامی افراد مناسب است اما میبایست در این‌مورد با دندانپزشک مشورت کرد، لازم به ذکر است که ایمپلنت معمولا برای افرادی مناسب است که چندتا از دندان های خود را از دست داده‌اند و برای افرادی که تمامی دندان های خود را از دست داده اند مناسب نیست؛ زیرا هزینه ی بسیاری را در بردارد، پیشنهاد ما به این افراد اوردنچر یا همان پروتز متحرک دندانی است. این روش نسبت به ایمپلنت مقرون به صرفه تر است، با اوردنچر می توانید تمامی دندان های خود را جایگزین کنید و لبخندی زیبا داشته باشید.

ما در مطب دکتر آرش گلستانه در تلاشیم تا توسط بروز ترین تکنولوژی در دنیا بهترین خدمات را به شما ارائه دهیم و لبخندی زیبا را به شما هدیه کنیم. جهت استعلام ایمپلنت دندان به صورت اقساطی می‌توانید با شماره 0913020654  تماس حاصل بفرمایید یا به مطب ایشان به آدرس چهارباغ بالا، بعد از برق منطقه، نبش کوچه ۲۲، ساختمان اخرا، واحد۴۰۳ مراجعه نمایید.

نوشتهٔ پیشین
مراحل انجام ایمپلنت دندان
نوشتهٔ بعدی
بهترین روش های کاشت ایمپلنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست