آشنایی با انواع جراحی دهان و دندان

جراحی دهان و دندان

جراحی فک و صورت جراحی‌ است که طیف وسیعی از بیماری‌ها، صدمات و نقص های سر و صورت و فک و گردن و طاق جمجمه را اصلاح می‌کند. این رشته در جهان به عنوان یکی از تخصص‌های رشته پزشکی محسوب می‌شود ولی در ایالات متحده و ایران از تخصص های دندانپزشکی است که نیازمند ۵ سال دوره تخصصی پس از دوره عمومی می باشد.

متدوال‌ترین کار در طیف جراحی دندان، کشیدن یا خارج کردن دندان (Extraction) است. گاهی کشیدن دندان و یا ریشه باقیمانده از دندان به صورت جراحی با برداشتن استخوان و بخیه همراه است. در بعضی افراد دندان‌های عقل یا نیش به صورت نهفته در فک قرار گرفته که بایستی با جراحی خارج شود. این نوع جراحی معمولاً با درد و تورم بعد از عمل همراه است. خوردن مسکن و گاهی به تجویز دندانپزشک آنتی‌بیوتیک به تسکین درد و کاهش التهاب و تورم بعد از عمل کمک می‌کند.

خوردن مسکن بعد از جراحی دهان و دندان

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان

از مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• گاز استریلی که روی زخم شما گذاشته شده را حداقل به مدت ۲ ساعت با فشار روی زخم نگه دارید و آن را تعویض نکنید.
  •  از بیرون ریختن آب دهان به مدت ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان خودداری کنید.
  • تا یک روز پس از جراحی از خوردن و نوشیدن خوردنی‌های گرم و سفت خودداری کنید.
  • حداقل تا 5 روز از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • پس از ۲۴ ساعت آب ولرم و دهان‌شویه تجویز شده را قرقره کرده و به آرامی مسواک بزنید. (روی محل را از چند روز بعد می‌توان مسواک کرد)
  • در صورت وجود درد بسیار یا خون‌ریزی شدید تا  چند روز پس از کشیدن دندان حتماً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از عمل جراحی دندان

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عبارت است از:

• از شستشوی دهان در روز جراحی خودداری کنید.
  • از روز دوم، دهان را با محلول سرم فیزیولوژی یا آب نمک یا محلول دهان‌شویه تجویز شده بعد از هر وعده غذا و در ساعت بیداری قرقره کنید.
  • نشت خونی بعد از جراحی دهان به مدت چندساعت طبیعی است. در صورت بروز خون‌ریزی گاز استریل را بر روی ناحیه جراحی شده قرار داده و با دندان‌های مقابل روی آن به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه فشار ممتد وارد کنید.
  • بعد از انجام جراحی روی زخم، داخل دهان را قشر خاکستری می‌پوشاند و دهان تا چند روز بد مزه و نفس اندکی بوی نامطبوع به خود می‌گیرد. این حالات طبیعی هستند و نشانه وجود عفونت نیست.
  • روز اول و دوم پس از جراحی، رژیم غذایی مایع یا نرم و سرد استفاده کنید. مصرف مایعات و غذاهای کافی بعد از جراحی ضروری است و در التیام و بهبودی شما تاثیر بسزایی دارد.
شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت
تفاوت های ایمپلنت و بریج دندان