Persian English lang

پرش لینک ها

درمان اختلالات و ناهنجاری های فک و صورت

ناهنجاری فک (مال اکلوژن) مشکل بسیار شایعی است که غالباً در زمان بروز مشکل در فرایندهای مهمی چون جویدن غذا یا گاز زدن به سیب یا در صورتی مشخص می‌شود( ناهنجاری های فک و صورت ) که لب‌ها حتی هنگام بسته بودن دهان روی هم قرار نگیرد. دندان‌ها را فقط می‌توان در چهارچوب استخوان‌های فک حرکت داد. اگر فک پایین بیش از حد کوتاه باشد و پشت فک بالا قرار بگیرد، متخصص ارتودنسیمعمولاً نمی‌تواند این مشکل را صرفاً با حرکت دادن دندان‌ها حل کند. انحراف‌های آناتومیک متعددی باعث درد و تنش در فک و عضلات گردن و در نهایت درد مفصل فک، سردرد و درد صورت می‌شود. از عوارض کجی فک می‌توان به نامتناسب و نامتقارن شدن صورت اشاره کرد که زیبایی فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در این شرایط جراحی فک، یعنی جابجا کردن فک‌ها، زیبایی و عملکرد را بهبود می‌دهد.

نامرتبی دندان‌ها تنها نتیجه انحراف فک نیست (ناهنجاری های فک و صورت) و بیمار با ناهنجاری‌های بایت دیگری در کلاس‌های مختلف مواجه می‌شود. این اختلال‌ها علاوه بر مشکلات ظاهری سلامت دهان و دندان را نیز به خطر می‌اندازد و حتی غذا خوردن و صحبت کردن را نیز دشوار می‌سازد. اگر انحراف فک درمان نشود، اختلال‌های استخوانی را در سنین بالاتر به وجود خواهد آورد که جز جراحی فک روش دیگری برای درمان آن وجود ندارد. جراحی فک عملکرد سیستم جویدن را بهبود می‌دهد.

Dr.Arash Golestaneh

OMFS_implantologist

متخصص جراحی دهان، فک، صورت و زیبایی

متخصص ایمپلنت اصفهان