درمان اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

درمان اختلالات مفصلی گیجگاهی

مفصل گیجگاهی ‌زیرواره ‌ای مانند یک لولای لغزشی عمل می ‌کند و استخوان فک تان را به جمجمه متصل می ‌کند. شما در هر طرف فک خود یک مفصل دارید. اختلالات مفصل فکی گیجگاهی نوعی اختلال مفصل گیجگاهی ‌زیرواره ‌ای است که می ‌تواند باعث درد در مفاصل فک و ماهیچه ‌های شما که حرکات فک را کنترل می ‌کنند شود.

اغلب تعیین دقیق اختلال مفصل فکی گیجگاهی دشوار است. درد شما ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل، مثل ژنتیک، ورم مفاصل و یا آسیب دیدگی فک باشد. برخی از افرادی که درد فک دارند نیز تمایل دارند دندان‌ های خود را به هم بفشارند، اگر چه بسیاری از افراد عادت دارند دندان‌ های خود را به هم بفشارند و این دلیلی بر اختلال مفصل فکی گیج گاهی نیست. در اغلب موارد، درد و ناراحتی ناشی از اختلالات TMJ موقتی است و می ‌تواند با درمان و مراقبت از خود و یا درمان های غیرجراحی تسکین یابد. جراحی معمولا بعد از انجام اقدامات دیگر و شکست آن ها انجام می‌ گیرد اما برخی از افراد مبتلا به اختلالات TMJ ممکن است از درمان ‌های جراحی بهره‌ مند شوند.

علایم اختلالات مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) نشانه ‌ها و علائم اختلالات مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) ممکن است شامل موارد زیر باشند: درد و حساسیت فک درد در یک یا هردوی مفاصل گیجگاهی ‌زیرواره ‌ای درد در درون و اطراف گوش سختی در جویدن و یا درد در حین جویدن درد در صورت قفل شدن مفصل باعث می ‌شود که دهان خود را به سختی باز یا بسته کنید هم چنین وقتی که دهان خود را باز می ‌کنید یا گاز می ‌زنید اختلالات کروموزومی نیز می ‌توانند باعث ایجاد صدای کلیک یا احساس فشار شوند. اما اگر درد یا محدودیت حرکتی در هنگام ایجاد صدا وجود نداشته باشد، احتمالا برای اختلال TMJ به درمان نیاز ندارید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

اگر درد یا فشار مداومی در فک خود دارید و یا اگر نمی ‌توانید فک خود را به طور کامل ببندید، به سراغ درمان پزشکی بروید. پزشک، دندان‌ پزشک و یا متخصص اختلالات فک می‌ تواند علل و درمان‌ های ممکن برای رفع مشکل شما را مورد بحث قرار دهد.

علل اختلالات مفصل فکی گیجگاهی (TMJ)

مفصل گیجگاهی ‌زیرواره ‌ای، عمل لولایی را با حرکت ‌های لغزشی ترکیب می ‌کند. قسمت ‌هایی از استخوان ‌ها که در مفاصل با هم کنش می ‌کنند با غضروف پوشیده شده‌ اند و توسط یک صفحه جاذب شوک کوچک که به طور معمول حرکت را نرم می کند، از هم جدا می ‌شوند. ممکن است اختلالات  TMJ دردناکی رخ دهد اگر: صفحه از محل مناسب خود جابجا شود. غضروف مفاصل به علت آرتروز آسیب ببیند. مفصل به وسیله ضربه یا موارد دیگر آسیب ببیند. اما در بسیاری از موارد علت اختلالات TMJ مشخص نیست.

درمان اختلالات مفصل فکی گیجگاهی

در برخی موارد، علائم اختلالات مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) ممکن است بدون درمان از بین بروند. اگر علائم تان از بین نرفت، ممکن است پزشک شما انواع مختلفی از گزینه‌ های درمانی را توصیه کند، که اغلب در یک زمان انجام می ‌شود.

درمان اختلالات مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) با داروها

این گزینه‌ های دارویی می‌ توانند به تسکین درد مرتبط با اختلالات TMJ  کمک کنند: مسکن‌ ها و ضد التهاب ها. اگر داروهای ضد درد معمول به اندازه کافی برای تسکین درد TMJ کافی نباشند، ممکن است پزشک یا دندان ‌پزشک تان برای مدت محدودی، مسکن های قوی تری مانند ایبوپروفن را تجویز کند. داروهای ضد افسردگی. این داروها، مانند آمی تریپتیلین، عمدتا برای افسردگی استفاده می‌ شوند، اما گاهی اوقات در دوزهای پایین، برای تسکین درد، کنترل دندان قروچه و بی ‌خوابی نیز استفاده می ‌شوند. آرامبخش ماهیچه ‌ای. این نوع داروها گاهی برای چند روز یا چند هفته به کار می ‌روند تا درد ناشی از اختلالات TMJ ایجاد شده توسط اسپاسم ماهیچه ای را تسکین دهند.

دلایل از دست دادن دندان
کاشت ایمپلنت در افراد مبتلا به دندان قروچه