کاشت ایمپلنت در افراد مبتلا به دندان قروچه

کاشت ایمپلنت در افراد دارای عادت دندان قروچه

در حال حاضر بسیاری از افراد هستند که از ایمپلنت به منظور جایگزینی دندان از دست رفته خود استفاده میکنند . روش درمانی که به شما کمک میکند تا ظاهر زیبای دندان های خود را به دست آورید . هر چند عواملی باعث از دست دادن و آسیب رسیدن به خود ایمپلنت میشوند که یکی از این عوامل دندان قروچه است .

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

بطور کلی، اگر شما تعدادی از دندان های خود را از دست داده اید، یک فرد مناسب برای استفاده از ایمپلنت های دندان برای اصلاح طرح لبخند دندان می باشید. در این شرایط مهم است که وضعیت سلامتی مناسب داشته باشید، هر چند باید توجه داشت بعضی شرایط و ابتلا به برخی بیماری ها می تواند بر مناسب بودن ایمپلنت ها تاثیرگذار باشد.

چه کسانی می توانند ایمپلنت بکارند؟

برای مثال، دیابت کنترل نشده، سرطان، استفاده از پرتو درمانی برای فک ها، سیگار کشیدن، اعتیاد به الکل، یا ابتلا به بیماری پریودنتال (لثه) کنترل نشده، همگی می توانند بر جوش خوردن ایمپلنت ها در استخوان تاثیر گذارند و به این ترتیب باعث ایجاد مشکل در هنگام استفاده از ایمپلنت شوند. همواره توجه داشته باشید که اطلاع جراح دندان از وضعیت سلامتی شما (قبلی و فعلی) به همراه تمام داروهایی که مصرف می کنید (صرف نظر از شیمیایی یا گیاهی بودن) از اهمیت خاص در هنگام مراجعه به دندان پزشک برای کار گذاشتن ایمپلنت برخوردار است.

دندان قروچه و انواع آن

ساییدن یکنواخت دندان‌های بالا و پایین بروی یکدیگر بدون تلاش آگاهانه‌ی فرد به اعمال فشار برای عقب و جلو کردن یا حرکت از پهلوی دندان‌ها، دندان قروچه می‌گویند. دندان قروچه اغلب هنگام خواب رخ می‌دهد و علاوه بر استرس و اضطراب به‌واسطه خواب، جفت شدن غیر طبیعی دندانها و شکستن یا از دست رفتن دندانها را بدنبال دارد.

این مشکل اغلب بدون آگاهی فرد مبتلا و معمولاً در شب و هنگام خواب و یا در طول رانندگی، مطالعه و تمرکز، به عنوان سرگرمی اتفاق می‌افتد. با این حال برخی از افراد این عمل را در طول روز و بصورت یک عادت ناخودآگاه انجام می‌دهند. معمولاً افراد مبتلا به دندان قروچه، ناخن‌ها، مداد یا خودکار و همچنین لب‌ها و بخش داخلی لپ‌های خود را نیز می‌جوند.

کاشت ایمپلنت برای افرادی که عادت به دندان قروچه دارند

این عادت نه تنها به دندان‌ها آسیب می‌زند بلکه احتمال بروز مشکلاتی چون سر درد، اختلالات مفصل گیجگاهی، درد صورت، درد گوش و آشفتگی خواب را نیز افزایش می‌دهد. درمان دندان قروچه بسیار مهم است. انواع آن عبارت است از :

• نوع اولیه: زمانی که علت مشخص پزشکی برای بروز آن وجود ندارد.
  • نوع ثانویه: زمانی که دندان قروچه با اختلالاتی مانند اختلالات روانی (اضطراب و افسردگی)، مصرف داروها (مانند داروهای ضدافسردگی) یا بعضی بیماری ها (مانند پارکینسون) یا آپنه تنفسی (اختلال در تنفس هنگام خواب) همراه است. در نوع ثانویه معمولا با درمان اختلال زمینه ای مشکل دندان قروچه هم حل می شود. البته در بعضی موارد، دندان قروچه به یک عادت تبدیل می شود و در این حالت با درمان و رفع مشکل زمینه ای باز هم این عادت از بین نخواهد رفت.

آیا دندان قروچه علت خرابی ایمپلنت است ؟

کلید موفقیت ایمپلنت دندان، یکپارچگی استخوانی است. یکپارچگی استخوانی فرایندی است که در خلال آن بافت استخوان فک با ایمپلنت دندان جوش می‌خورد. این فرایند تدریجی است و ظرف چندین ماه اتفاق می‌افتد. زمانی که این جوش خوردگی روی می‌دهد اجتناب از وارد کردن فشار زیاد روی دندان ضروری است به همین دلیل است که ریسک شکست درمان ایمپلنت با دندان قروچه برای بیماران را افزایش می‌دهد. اگر بیمار در مراحل نخستین بازیابی از درمان ایمپلنت مکرراً دچار دندان قروچه یا قفل‌ شدگی دندان‌ها شود احتمال دارد که یکپارچگی استخوانی روی ندهد و موفقیت درمان با مشکل مواجه شود.

همان طور که دندان قروچه می‌تواند باعث سائیدگی و فرسودگی دندان‌های طبیعی شود، اثرات مشابهی بر روکش پروتز گذاشته و باعث تخریب آنها می‌شود. علاوه بر آن دندان قروچه، می‌تواند باعث شود میزان فشار وارد شده بر دندان ایمپلنت بسیار بیشتر از حد تحمل آن باشد.  اگر چه خود ایمپلنت بسیار قوی و بادوام است، اما دندان قروچه از ظرفیت لازم برای آسیب رساندن قسمت پروتزی ایمپلنت یعنی پایه و روکش، برخوردار است.

ریسک افزایش یافته خرابی ایمپلنت در بیمارانی که دندان قروچه دارند و همچنین در مورد بیمارانی که چنین عارضه‌ای را تجربه می‌کنند، مساله‌ی ایده‌آل بودن شرایط آنها برای ایمپلنت دندان مطرح می‌شود. تا زمانی که سلامت و استحکام لثه و فک به خاطر دندان قروچه مختل نشده باشد، هم‌چنان می‌توان با موفقیت از ایمپلنت دندان استفاده کرد اما بیماران باید نکات احتیاطی خاص را رعایت کنند تا از دندان قروچه و قفل شدگی دندان‌ها اجتناب نمایند. در اغلب موارد،‌ استفاده از محافظ‌های دهانی سفارشی که بیمار در هنگام خواب آنها را استفاده می‌کند کافی است تا دندان قروچه به کنترل دربیاید. با این حال، استفاده از حرکات کششی و تکنیک‌های آرامش بخش می‌تواند در اجتناب از این عادت زیانبار موثر واقع شود.

برای جلوگیری از دندان قروچه چه روش هایی وجود دارد؟

شاید فکر کنید دندان قروچه عادت بی‌خطری است، اما این عادت می‌تواند در بلند مدت باعث تخریب مینای دندان، ایجاد فشار بسیار زیاد بر عظلات و مفصل‌های فک و حتی درد فک یا سر درد مزمن شود.

۱- معاینه دندان پزشکی

یک دندانپزشک می‌تواند با معاینه‌ی شما وجود عوامل دندانی مربوط به دندان‌ قروچه را تشخیص دهد. سائیدگی و انحراف دندان‌ها از علائم دندان قروچه هستند.

۲- کنترل استرس

برخی از افراد می‌توانند به طور ذاتی استرس خود را مدیریت کنند، اما برای برخی دیگر استرس می‌تواند عامل به وجود آمدن مشکلات جسمی و عاداتی مانند دندان قروچه شود. یوگا و مدیتیشن می‌توانند باعث ایجاد آرامش شده و از دندان قروچه ناخودآگاه جلوگیری کنند. اگر هنگام خواب دندان‌ قروچه می‌کنید بهتر است قبل از خواب حمام کنید تا آرامش بیشتری داشته باشید. ورزش منظم نیز می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.

۳- آگاهی

با دانستن آنچه شما را برای انجام دندان قروچه تحریک می‌کند می‌توانید از آن بهتر جلوگیری کنید.

۴- مراجعه به مشاور

برای برخی موارد کلاس‌های یوگا و مدیتیشن نمی‌توانند به تنهایی چاره‌ساز باشند. یک متخصص بهداشت روانی می‌تواند با تکنیک‌هایی مانند خودهیپنوتیزم یا مشاروه به شناسایی ریشه‌ی استرس و مدیریت آن کمک کند.

۵- استفاده از محافظ دندان (نایت گارد)

می توان با استفاده از یک محافظ دهان از فشار بر فک جلوگیری و از سایش بیش از حد دندان‌ها و سر درد ممانعت کرد. این محافظ دهانی که به طور سفارشی بر اساس قالب دندان‌های شما ساخته می‌شوند را باید شب‌ها در دهان خود قرار دهید.

۶- آرامش عضلات فکی

اگر در فک خود احساس ناراحتی می‌کنید یا سر درد دارید، سعی کنید عضلات فک خود را ماساژ دهید یا از کمپرس گرم بر روی فک خود استفاده کنید تا عضلات شما شل شده و از درد کاسته شود. برخی از داروها نیز می توانند در کاهش درد و التهاب کمک کنند.

درمان اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
ایمپلنت بدون جراحی چگونه است؟