روز دندان پزشکی مبارک

بدون دیدگاه
مقالات
روز دندان پزشکی مبارک

در کشورهای مختلف روزهای متفاوتی بعنوان روز دندان پزشکی تعیین شده است. در آمریکا ۶ مارس «روز دندان پزشکی» و ماه فوریه، ماه «بهداشت دهان و دندان کودکان» است. انجمن دندانپزشکی آمریکا و فدراسیون بین المللی دندانپزشکی FDI، روز ۱۲ سپتامبر را به عنوان «روز جهانی بهداشت دهان و دندان» انتخاب کرده اند و روز ۹ فوریه نیز بعنوان روز دندان پزشکی نام گذاری شده است.

روز دندان پزشکی مبارکاز عمر دندانپزشکی در ایران بیش از 90 سال می گذرد در سال 1300 هجری شمسی فقط سه نفر دندانپزشک در تهران وجود داشت. یکی از برجسته‌ترین آنها، دکتر دندانپزشک اهل کشور لهستان بود که دندانپزشک مخصوص رضاخان به شمار می‌رفت و تبحر فوق‌العاده‌ای در طراحی و ساخت پروتزهای دندان داشت.

دو دندانپزشک دیگر تهران قدیم نیز اهل کشور سوئیس و ترکیه بودند. پس از تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۶، دندانپزشکان به‌ صورت مجزا در آن تحصیل نمی‌کردند. بلکه درمان بیماری‌های دهان و دندان به‌عنوان واحدی جداگانه به پزشکان تدریس می‌شد.

تاریخچه روز دندانپزشک :

از سال 1343، روز ۲۴ دی‌ماه، سالروز تأسیس جامعه دندان‌پزشکی ایران به نام «روز دندان‌ پزشکی» نامیده شد. و در تقویم‌های آن زمان منعکس گردید. در این روز تلاش همه جانبه‌ای از طرف جامعه دندان پزشکی ایران با همکاری صدا و سیما و سه وزارت خانه (آموزش و پرورش، دفاع، کار و امور اجتماعی) برای شناساندن و گسترس بهداشت دهان در سطح جامعه و به‌خصوص مدارس سراسر کشور صورت می‌گرفت.

استقبال مخاطبین از این حرکت موجب شد از سال سوم، روز دندان‌پزشکی به هفته دندان‌پزشکی تبدیل شود. در این هفته دندان‌پزشکان و دانشجویان، در یک حرکت خودجوش، علی‌رغم سرمای روزهای پایانی دی‌ماه، به مدارس می‌رفتند و ضمن معاینه دهان کودکان به آن‌ها آموزش بهداشت دهان می‌دادند. شرکت‌ها و تولیدکنندگان لوازم بهداشت دهان نیز با اهداء مسواک و خمیردندان از این حرکت حمایت می‌کردند.
این جنبش علمی- بهداشتی طی سال‌ها تأثیر به سزایی در اذهان عمومی گذاشت.

در سال های اول پس از انقلاب روز دندان‌پزشکی تغییر کرد. مجلس شورای اسلامی در ۲۳ فروردین سال ۱۳۶۰ به‌ منظور گسترش و پیشرفت. خدمات درمانی و بهداشتی دهان و دندان در مناطق محروم کشور و روستاها، قانونی با عنوان «طرح تربیت بهداشت‌کاران دهان و دندان» را تصویب کرد. در این قانون، مجلس، وزارت بهداشت و درمان را موظف کرد. که داوطلبانی را برای تربیت در این دوره، جذب کند و پس از دادن آموزش‌های لازم، با مدرک فوق دیپلم، آنان را در مناطق محروم به خدمت گمارد تا از این طریق، ضمن ارائه خدمات اولیه. از شیوع بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری نموده و اصل پیشگیری را مورد نظر قرار دهند.

هیات وزیران در تاریخ اول دی‌ماه ۶۲، بنا به پیشنهاد جامعه اسلامی دندان‌پزشکان ایران روز بیست و سوم فروردین‌ماه هر سال را که مصادف با تاریخ تصویب این طرح بود. را به عنوان روز دندان‌پزشک نامگذاری کرد و مصوبه آن به امضای نخست وزیر وقت، رسید.

 

 

 

نوشتهٔ پیشین
جرم گیری و برساژ
نوشتهٔ بعدی
ارجحیت کامپوزیت بر آمالگام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست