درمان شكستگی فك و صورت

درمان شکستگی فک و صورت

زمانی که استخوان فک و صورت در اثر ضربه و تصادفات دچار شکستگی می‌شود، باید درمان شکستگی فک و صورت توسط پزشک متخصص انجام شود. دکتر آرش گلستانه  جراح فک و صورت در اصفهان یکی از پزشکان برتر در زمینه درمان شکستگی فک و صورت می‌باشد. پزشک معالج با معاینه و مشاهده، نوع درمان را مشخص می‌نماید. شروع درمان به واسطه جراحی نباید بیش از دو هفته طول بکشد، زیرا تاخیر بیش از دو هفته در شروع درمان موجب جوش خوردگی نا به جا در استخوان‌های شکسته شده و درمان های بعدی را با مشکل مواجه خواهد کرد. (درمان شكستگی های دهان، فك و صورت)

تماس با مطب دکتر گلستانه

شکستگی فک چیست؟

شکستگی فک آسیب جدی است که به مفاصل TMJ که باید به فک پایین وصل شوند وارد می‌شود. علت شکستگی فک ممکن است ضربه فیزیکی به صورت، آسیب‎‎‌های ورزشی، تصادف یا زمین خوردن به‌صورت تصادفی و اتفاقات دیگری باشد. باعث تورم، درد، خونریزی از دهان و سختی تنفس در فرد می‌شود. شکستگی فک باعث مشکلات رایجی چون مشکلات تنفسی و مشکلات خوردن مواد غذایی می‌شود. رفتن نزد پزشک به صورت فوری برای کاهش عوارض ممکن و بهبودی کامل و سریعتر لازم است.

شکستگی فک چیست؟ درمان شکستگی فک و صورت دکتر آرش گلستانه

علائم شکستگی فک

زمانی که شکستگی فک ایجاد می‌شود علائمی را فرد حس می کند که متوجه می‌شود شکستگی فک ایجاد شده است. از جمله از علادم شکستگی فک یا جابجایی فک عبارتند از:

• درد و تورم در ناحیه چانه و دندان‌ها
  • خونریزی از بینی و دهان
  • ناراحتی موقع جویدن مواد غذایی
  • بی حسی و کبودی در صورت
  • ناهماهنگی در بین دندان‌ها
  • افتادن یا لق شدن دندان‌ها
  • درد در مفصل فک و مشکل در باز کردن دهان
  • درد در ناحیه ی سر

علائم شکستگی فک

اقدامات اولیه درمان شکستگی استخوان های فک و صورت

درخواست رادیوگرافی‌های لازم، انجام سی تی اسکن، مشاوره جراح مغز و اعصاب، مشاوره چشم پزشکی و مشاوره بی هوشی از جمله اقدامات اولیه ایست که پس از حادثه مشکلات فرد مصدوم را با آن‌ها شناسایی می کنند. یکی از متخصصان بنام در اصفهان در زمینه  جراحی فک و ایمپلنت دندان دکتر آرش گلستانه می‌باشند. دوستانی که در اصفهان زندگی می‌کنند، می توانند برای انجام درمان شکستگی استخوان فک و صورت به دکتر آرش گلستانه مراجعه کنند.

اقدامات اولیه درمان شکستگی استخوان های فک و صورت

جراح چگونه شکستگی فک را تشخیص می‌دهد؟

در بالا به علائم شکستگی فک اشاره کردیم اما در نهایت شکستگی فک باید توسط دندانپزشک تشخیص داده شود، برای تشخیص شکستگی ابتدا دندانپزشک پرونده پزشکی را بیمار بررسی کرده. با کمک یکی از روش ها که در ادامه آن را بررسی می کنیم تشخیص می دهد که آیا فک بیمار شکسته است یا خیر؟

• استفاده از تصاویر رادیولوژی و عکس های CT scan و MRI
  • معاینه ی فک و تست آن همانند حرکت‌دادن فک

جراح چگونه شکستگی فک را تشخیص می‌دهد؟

انواع جراحی‌های شکستگی فک و صورت

درمان فک شکسته به سه شکل انجام می‌گیرد که شامل استفاده از دارو، بستن فک با سیم و جراحی فک و صورت می‌شود، حال انتخاب روش درمان به صلاحدید و نظر جراح بستگی دارد که پس از معاینه مشخص می‌شود، حال شاید برایتان جالب باشد تا با انواع جراحی‌های شکستگی فک و صورت آشنا شوید، ما در ادامه قصد داریم روش های درمان فک و صورت شکسته را بررسی کنیم که به شرح ذیل است:

• استفاده از دارو: در این روش دندانپزشک و یا جراح با استفاده از داروهای آنتی بیوتیک و مسکن از عوارضی نظیر خونریزی، عفونت و تورم صورت جلوگیری می‌کنند.
  • بستن فک با سیم: در ان روش جراح فک شکسته را جهت جوش خوردن در حالت نرمال با سیم می بندد و در اختیار بیمار یک قیچی جهت برش سیم قرار می دهد و به بیمار آموزش می‌دهد تا چگونه در موارد اورژانسی سیم را بچیند.
  • جراحی فک و صورت: روش بعدی استفاده از جراحی است، در این روش جراح فک را به حالت نرمال بازگردانده و با استفاده از پلاک و پیچ فک را در جای خود ثابت می‌کند.

انواع جراحی‌های شکستگی فک و صورت

مراقبت های بعد از عمل شکستگی فک

افراد لازم است تا بعد از درمان شکستگی فک و بازگرداندن آن به حالت نرمال لازم تا بیمار و اطرافیان وی به توصیه و مراقبت‌هایی توجه کنند تا بیمار دوره ی نقاهت را به سلامت طی کند، حال مراقبت های بعد از عمل شکستگی فک عبارتند از:

• بعد از عمل جراحی با صلاح دید پزشک معالج ممکن است چشم بیمار بسته باشد و یا اینکه فک بیمار با سیم بسته شده باشد. در این حالت معمولاً بعد از ۴۸ ساعت چشم بیمار توسط شخص پزشک باز خواهد شد و چنانچه فک بیمار بسته شده باشد، دستور شروع مایعات بر حسب وسعت عمل انجام شده از شش تا ۲۴ ساعت بعد از عمل ، توسط پزشک معالج داده خواهد شد.
  • شروع رژیم مایعات معمولا با مایعات شفاف نظیر : آب ، چای و آب کمپوت بوده و سپس با مایعات غیر شفاف مثل : شیر و سوپ صاف شده خواهد بود که در اطفال توسط مادر با سرنگ به داخل دهان کودک ریخته می شود. این مایعات همچنین در بزرگ ترها چنانچه فک بسته شده باشد به وسیله لیوان انجام خواهد شد.
  • تجویز آنتی بیوتیک به صورت وریدی به همراه سرم معمولا در ۴۸ ساعت اول خواهد بود. تجویز وریدی بیماران غالباً بعد از ۴۸ ساعت قطع شده و بیمار مرخص خواهد شد.
  • شست و شوی دهان بعد از عمل با محلول کلرهگزیدین هر سه ساعت باید ادامه یابد و حداکثر تا یک هفته ممکن است تجویز گردد.
  • بیمار ، از روز بعد از عمل جراحی باید دندان خود را مسواک بزند و هیچ ترسی از آسیب مسواک به دندان ها نداشته باشد. البته بهتر است از مسواک نرم و کوچک استفاده کند و یا با قرار دادن آن در آب گرم ، برس مسواک را به صورت نرم تر مورد استفاده قرار دهد.
  • در عمل شکستگی های فک ممکن است جراح صلاح بداند فک بیمار از سه هفته تا دو ماه بسته باشد. در این مدت تا زمانی که بیمار در بخش بستری است معمولا وسایل اورژانسی برای باز کردن فک بالای سر بیماران و یا در ایستگاه پرستاری موجود است تا اگر به هر دلیلی بیمار دچار تهوع و استفراغ شود. فوراً توسط پرستار بخش و پزشک اورژانس فک بیمار باز شود. بیمار به محض باز کردن سیم های فک باید سیم های بریده شده را به بیرون از دهان بریزد و آنها را نبلعد تا مشکلات بعدی برای بیمار پیش نیاید. همین مراقبت در منزل نیز با در اختیار داشتن ((سیم بر)) و یا ((سیم چین)) ، انجام شود تا در صورتی که مسئله اورژانسی پیش آمد ، اقدام به باز کردن دهان شود.(شكستگی های دهان، فك و صورت)
  • از انجام فعالیت‌های سنگین تامدتی پرهیز کنید و به پشت بخوابید.

مراقبت های بعد از عمل شکستگی فک

عدم درمان شکستگی فک چه عوارضی دارد؟

متأسفانه برخی افراد با علائم شکستگی فک آشنا نیستند و یا در کل نسبت به درمان آن بی توجه هستند و به همین علت جراحی فک و صورت شکسته را پوشت گوش می‌اندازند، لازم است به این افراد بگوییم که عدم توجه به این مورد عوارض بسیاری به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

• بیمار درد زیادی را بایستی تحمل کند.
  • به محل زخم و شکستگی باکتری و میکروب وارد شده و در نهایت منجر به عفونت می‌شوند.
  • قدرت تکلم فرد با مشکل مواجه می‌شود.
  • فرد به درستی نمی‌تواند غذا بخورد و یا بجود.
  • ظاهر صورت فرد تغییر کرده و منجر به انحراف و یا ناقرینگی می‌شود.

عدم درمان شکستگی فک چه عوارضی دارد؟

شکستگی فک و صورت کودکان

شکستگی فک و صورت کودکان بسیار نادر بوده و در اثر اتفاقاتی نظیر افتادن در هنگام بازی، برخورد ضربه درهنگام ورزش و تصادف اتفاق می‌افتد، حال توصیه ی جراحان به والدین این است که در اولین فرصت کودک را نزد جراح برده تا در صورت نیاز فک وی جراحی کند، این مشکل در صورتی که برطرف نشود مشکلات بسیاری برای کودک ایجاد می‌کند که شامل اختلال در رشد فک و رشد دندان‌های وی شده و در آینده باعث بروز ناهنجاری فک و صورت در بیمار می‌شود.

شکستگی فک و صورت کودکان

چگونه از شکستگی فک پیشگیری کنیم؟

شکستگی فک یکی از مشکلات بسیار نادر است که ممکن است در اثر حوادثی نظیر تصادف، افتادن از ارتفاع و برخورد ضربه به صورت اتفاق بیفتد، حال سؤال اینجاست که چگونه از شکستگی فک پیشگیری کنیم؟ ما در ادامه به شما مهمترین راهکارها را پیشنهاد که عبارتند از:

• استفاده از کلاه ایمنی در هنگام رانندگی با موتور
  • استفاده از کمربند ایمنی در هنگام رانندگی
  • در صورتی که ورزشکار هستید لازم است تا از کلاه ایمنی استفاده کنید
  • اگر موتورسوار هستید استفاده از کلاه ایمنی را فراموش نکنید.

چگونه از شکستگی فک پیشگیری کنیم؟

نتیجه گیری

فک شکسته نیاز به جراحی دارد که به مدت زمانی که بیمار بستری است باید زیر نظر دکتر متخصص باشد. بسته به نوع آسیب وارده جراحی فک و صورت انجام می‌گیرد. کسانی که می‌خواهند درمان شکستگی فک و صورت در اصفهان و جراحی فک و صورت کودکان در اصفهان انجام دهند، دکتر آرش گلستانه متخصص ایمپلنت، جراح فک، صورت و زیبایی در اصفهان مراجعه کنند. مطب ایشان به نشانی اصفهان، خیابان چهارباغ بالا، بعد از برق منطقه، نبش کوچه ۲۲، ساختمان اخرا، واحد۴۰۳ می باشد. می توانید با شماره 09130206547  تماس بگیرید.

کشیدن دندان عقل در اصفهان
بهترین مارک ایمپلنت | 5 تفاوت مهم انواع برندهای ایمپلنت