عفونت ایمپلنت دندان چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

عفونت ایمپلنت دندان چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟ |دکتر آرش گلستانه جراح فک و صورت در اصفهان

عفونت ایمپلنت دندان یکی ازعوارض رایج ایمپلنت است و شایع‌ترین نوع آن نیز پری ایمپلنت (peri-implantitis) نام دارد و در 28 درصد افراد نیز این مشکل رخ می‌دهد و بنا به دلایلی چون عدم توجه به رعایت بهداشت و دندان اتفاق می‌افتد، حال سؤالاتی که ممکن است بیماران از پزشک خود بپرسند این است که نشانه‌های عفونت ایمپلنت دندان چیست؟ عدم درمان عفونت ایمپلنت دندان چه عوارضی دارد؟ روش‌های درمان عفونت ایمپلنت دندان چیست؟ در ادامه دکتر آرش گلستانه متخصص ایمپلنت در اصفهان به‌تمامی سؤالات رایج پاسخ داده‌اند.

دکتر آرش گلستانه | متخصص ایمپلنت در اصفهان

نشانه‌های عفونت ایمپلنت دندان

لازم است بعد از انجام ایمپلنت با علائم عفونت ایمپلنت آشنا باشید در صورت مواجهه با هر یک از نشانه‌ها سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید اینجاست عفونت ایمپلنت دندان چه نشانه‌هایی دارد علائم عفونت دندان به شرح ذیل است:

• بوی بددهان و نفس: اگر بعد از مسواک‌زدن بوی بددهانتان برطرف نشد و یا تنفستان بوی بدی داشت، احتمال عفونت ایمپلنت وجود دارد، علاوه‌برآن درصورتی‌که در دهانتان مزه بدی احساس کردید لازم است تا سریعاً پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • تب و درد: عفونت اغلب اوقات با درد و تب همراه است به‌گونه‌ای که با مصرف قرص مسکن نیز کاهش نمی‌یابد.
  • مشکل جویدن: زمانی که ایمپلنت عفونی می‌شود مشکلاتی را برای بیمار در هنگام غذاخوردن ایجاد می‌کند.
  • قرمزی و تورم لثه: یکی از نشانه‌های اصلی عفونت ایمپلنت، قرمزی و تورم لثه است که در هنگام مشاهده این علامت حتماً باید پزشک خود را در جریان مشکل قرار دهید. البته ناگفته نماند که ممکن است قرمزی لثه در اثر تجمع پلاک و جرم نیز باشد؛ اما لازم است تا قرمزی توسط پزشک بررسی شود و اگر محل ایمپلنت عفونی شده بود پزشک اقدام به درمان آن کند.
  • خونریزی یا چرک: درصورتی‌که خونریزی یا ترشح چرک را مشاهده کردید ممکن است ایمپلنت عفونی شده باشد. البته هنگام مسواک‌کردن دندان‌ها در برخی اوقات ممکن است لثه خونریزی کند و این موضوع زمانی نگران‌کننده است که هر روز و به طور مکرر اتفاق بیفتد.
  • شل‌شدن روکش ایمپلنت: گاهی اوقات مشکل افراد در زمان مراجعه به دندانپزشک این است که حس می‌کنند ایمپلنتشان شده است، لازم است بدانید که این موضوع یکی از نشانه‌های عفونی‌شدن ایمپلنت دندان است.
  • واکنش حساسیت‌زا: در ساخت ایمپلنت از موادی چون تیتانیوم و زیرکونیوم استفاده می‌شود و برخی افراد ممکن است نسبت به این مواد حساسیت داشته باشد که در نهایت منجر به عفونی‌شدن ایمپلنت می‌شود لازم به ذکر است این موضوع بسیار نادر است.

نشانه‌های عفونت ایمپلنت دندان |دکتر آرش گلستانه جراح فک و صورت در اصفهان

عوارض عدم درمان عفونت ایمپلنت دندان

بسیاری از افراد در زمان مواجه با عفونت ایمپلنت دندان نسبت به درمان آن بی‌توجه هستند. لازم است به این افراد بگویم که عدم درمان عفونت ایمپلنت عوارض بسیار خطرناکی را به همراه دارد که عبارت‌اند از:

• عدم درمان عفونت ایمپلنت منجر به افزایش باکتری و سرایت آن به دندان‌های دیگر می‌شود که در نتیجه پوسیدگی و ازدست‌دادن دندان را به همراه دارد. همچنین عفونی‌شدن ایمپلنت باعث می‌شود فرد برای مصرف و جویدن غذای سفت با مشکل مواجه شود و تنها راه چاره این مشکل، کشیدن تعدادی از دندان‌ها و تعویض ایمپلنت عفونی شده است.
  • عفونی‌شدن ایمپلنت تأثیرات بدی روی تنفس، دم و بازدم دارد؛ زیرا باکتری‌ها تا سینوس افزایش‌یافته و باعث بروز عفونت در این ناحیه می‌شوند که در نهایت آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای دستگاه تنفس به دنبال دارد.
  • عفونت درصورتی‌که درمان نشود، وارد جریان خون شده و خون را عفونی می‌کند، همچنین ممکن است عفونت به مغز برسد و در نتیجه عواقب بعدی را برای فرد به همراه داشته باشد. از دیگر عواقب عفونی‌شدن ایمپلنت آسیب به مغز و دیگر اعضای بدن است.

عوارض عدم درمان عفونت ایمپلنت دندان |دکتر آرش گلستانه جراح فک و صورت در اصفهان

روش‌های درمان عفونت ایمپلنت دندان

جهت تشخیص عفونت ابتدا دندانپزشک از طریق عکس میزان عفونت و التهاب ایمپلنت عفونی شده را بررسی می‌کند و سپس با کمک یکی از روش‌هایی که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم عفونت ایمپلنت را درمان می‌کند، روش‌های درمان عفونت ایمپلنت به شرح ذیل است:

تمیز کردن عفونت به روش مکانیکی

یکی از دستگاه‌هایی که جهت تمیزکردن محل ایمپلنت عفونی شده استفاده می‌شود دستگاه التراسونیک یا کورد فیبر کربن است. به این روش ساب موکوزال یا زیر مخاطی نیز گفته می‌شود. در این روش دندانپزشک با استفاده از امواج با فرکانس بالا قادر است اطراف ایمپلنت را از مواد آلوده پاک‌سازی کند.

به گفته دکتر آرش گلستانه

درصورتی‌که عمق قسمت‌های مخاطی ۵ میلی‌متر بیشتر باشند دندانپزشک پیشنهاد می‌دهد که محل عفونی شده با استفاده از یک‌کاسه پلاستیکی و خمیر نخ دندان مکانیکی و یا وسایل جرم‌گیری تمیز شود.

لازم به ذکر است در چنین زمانی می‌بایست ابزارها عمیق‌تر باشند و سطح پایه ایمپلنت نیز تراشیده نشود، همچنین دبریدمان مکانیکی با ماده ضدعفونی‌کننده همراه است که به‌صورت موضعی تجویز می‌شود.

تمیز کردن عفونت به روش های مکانیکی |دکتر آرش گلستانه جراح فک و صورت در اصفهان

درمان عفونت ایمپلنت با جراحی

در برخی اوقات چون عفونت‌های پیشرفته که با ازدست‌رفتن استخوان همراه است درمان غیرجراحی بی‌فایده است و تنها راه چاره جراحی محل عفونی شده است، در این روش ابتدا دندانپزشک لثه‌ها را برش داده و به عقب برمی‌گرداند تا به قسمت عفونی شده دسترسی پیدا کند. سپس با استفاده از یک تمیزکاری مکانیکی که اغلب با مواد ضدعفونی‌کننده همراه است محل عفونی شده را تمیز می‌کند. به این روش  در برخی موارد دبریدمان فلپ باز نیز گفته می‌شود.

درمان عفونت ایمپلنت با جراحی |دکتر آرش گلستانه جراح فک و صورت در اصفهان

درمان عفونت ایمپلنت با آنتی‌بیوتیک

یکی از روش‌هایی که دندانپزشکان برای درمان عفونت ایمپلنت استفاده می‌کنند روش آنتی‌بیوتیک است. در این روش ابتدا متخصص وضعیت پری ایمپلنت را بررسی می‌کند، سپس مشخص می‌کند که آیا آنتی‌بیوتیک باید به‌صورت موضعی استفاده شود یا سیستمیک؟ حال سؤالی که پیش می‌آید این است که آنتی‌بیوتیک چه زمان باید سیستمیک مصرف شود و چه زمان موضعی؟

در جواب این سؤال باید گفت درصورتی‌که دهان بیماری دیگری نداشته باشد و پری ایمپلنت فقط محدوده ایمپلنت را فراگرفته باشد دندانپزشک مصرف آنتی‌بیوتیک را به‌صورت موضعی تجویز می‌کند به این صورت که می‌بایست چند روز آنتی‌بیوتیک در محل عفونی شده قرار داده شود. اما زمانی که عفونت تا حد زیادی از دهان را فراگرفته باشد مصرف آنتی‌بیوتیک به‌صورت سیستمیک تجویز می‌شود، این روش ممکن است چند هفته تا چند ماه زمان ببرد.

درمان عفونت ایمپلنت با آنتی‌بیوتیک |دکتر آرش گلستانه جراح فک و صورت در اصفهان

برداشتن ایمپلنت

متأسفانه، در برخی افراد موکوزیت پری ایمپلنت به پری ایمپلنت تبدیل شده و مقدار زیادی از استخوان این افراد از بین رفته است. جهت رفع این مشکل دو روش درمان وجود دارد که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

روش اول به این صورت است که پزشک به کمک ابزاری به نام ترفین، ایمپلنت را برمی‌دارد و در روش دوم نیز دندانپزشک اجازه می‌دهد ریزش استخوان تا زمانی که بتوان پیوند را با پنس خارج کرد ادامه پیدا کند. لازم به ذکر است روش دوم زمانی به کار گرفته می‌شود که میزان استخوان نگهدارنده کمتر از ۲ الی ۴ میلیمتر باشد همچنین در برخی بیماران پیوند استخوان مجدد پس از بهبودی کامل نیاز است.

برداشتن ایمپلنت دندان |دکتر آرش گلستانه جراح فک و صورت در اصفهان

دلایل عفونت ایمپلنت دندان

بسیاری از افراد از دندانپزشک خود سؤال می‌پرسند که دلایل عفونت ایمپلنت دندان چیست؟ ما در ادامه قصد داریم تمامی علت‌های عفونت ایمپلنت دندان را بررسی کنیم که به شرح ذیل است:

• بهداشت ضعیف دهان و دندان: عدم توجه به بهداشت دهان و مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندان موجب تکثیر باکتری و قارچ می‌شود سپس این باکتری و قارچ‌ها به بافت‌های نرم دهان حمله کرده و باعث بروز مشکلاتی چون عفونت می‌شود.
  • سیگارکشیدن: افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند غلظت آنزیم آژینار در آب‌دهانشان بسیار زیاد است، به گفته بسیاری از متخصصین این آنزیم منجر به کاهش میزان تولید اکسید نیتریک می‌شود که در نهایت اسیدی شدن بزاق دهان را به همراه دارد و قادر است محیطی بسیار عالی برای رشد باکتری‌ها به وجود آورد.
  • سابقه بیماری پریودنتال: افرادی که سابقه بیماری پریودنتال دارند نسبت به سایر افراد در معرض خطر بیشتری هستند، متأسفانه این بیماری قابل‌بازگشت است و ممکن است حتی منجر به ازدست‌دادن استخوان نیز شود.

از دیگر دلایل عفونی‌شدن ایمپلنت می‌توان به مواردی چون حساسیت به تیتانیوم، بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، استفاده از مقدار زیادی چسب در زمان نصب روکش اشاره کرد.

دلایل عفونت ایمپلنت دندان |دکتر آرش گلستانه جراح فک و صورت در اصفهان

آیا می‌توان یک ایمپلنت دندانِ عفونت کرده را بهبود بخشید؟

یکی از سؤالات رایج بین افرادی که مبتلا به عفونت ایمپلنت دندان شده‌اند این است که آیا می‌توان یک ایمپلنت دندان عفونت کرده را بهبود بخشید؟ در جواب این سؤال دکتر آرش گلستانه به این‌گونه پاسخ داده‌اند:

زمانی که عفونت ایمپلنت به‌سرعت تشخیص داده شود می‌توان ایمپلنت را نجات داد و اگر استخوان نیز از بین نرفته باشد مراحل درمان بسیار ساده است. به همین علت پزشکان بسیار تأکید دارن تا در صورت مشاهده ی هرنوع علائم عفونت سریعاً به متخصص خود مراجعه کنید.

مراحل عفونت ایمپلنت دندان

عفونت دندان در دو مرحله انجام می‌شود اولین مرحله موکوزیت پری ایمپلنت است و درصورتی‌که درمان نشود شرایط وخیم‌تر شده و به پری ایمپلنت تبدیل می‌شود که در ادامه هریک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

موکوزیت پری ایمپلنت

در این مرحله بافت نرم اطراف ایمپلنت دندان بیمار ملتهب شده و اگر استخوان از بین نرفته باشد ایمپلنت قابل‌درمان است، اما این به این معنی نیست که شرایط جدی نیست؛ زیرا در برخی موارد ممکن است میزان موکوزیت پری ایمپلنت شدید بوده و تنها راه درمان نیز جراحی باشد. لازم است به این نکته اشاره کنیم که اگر موکوزیت پری ایمپلنت درمان نشود ممکن است در آینده منجر به ازدست‌دادن ایمپلنت شود.

موکوزیت پری ایمپلنت |دکتر آرش گلستانه جراح فک و صورت در اصفهان

پری ایمپلنت

مرحله دوم پری ایمپلنت است که بافت‌های نرم و سخت اطراف ایمپلنت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و در برخی موارد نیز باعث ازدست‌دادن استخوان می‌شود، لازم است به این نکته اشاره کنیم که این مشکل پس از تجمع استخوان اتفاق می‌افتد.

پری ایمپلنت |دکتر آرش گلستانه جراح فک و صورت در اصفهان

عفونت پیچ ایمپلنت دندان

بعدازاین که پیچ ایمپلنت درون فک جای‌گذاری شد پاتوژن‌های عفونت‌زا با سلول‌های دفاعی درگیر می‌شوند به همین علت پزشک جهت جلوگیری از عفونت پیچ ایمپلنت آنتی‌بیوتیک و دهان‌شویه‌های مخصوص تجویز می‌کند. لازم است به این نکته اشاره کنیم که در صورت عدم توجه به توصیه‌های پزشک اطراف پیچ ایمپلنت عفونی می‌شود.

از دلایل عفونی‌شدن پیچ ایمپلنت می‌توان مواردی چون عدم توجه به رعایت بهداشت دهان و دندان و استعمال دخانیات اشاره کرد، در این مشکل پاتوژن‌های عفونت‌زا اطراف ایمپلنت را فراگرفته و زیاد می‌شود.

جهت درمان عفونت در محل پیچ ایمپلنت لازم است استراحت کنید و کارهای سنگین انجام ندهید، همچنین روی محل عفونی شده یک کیسه یخ قرار دهید و از مصرف غذاهای سفر نیز دوری کنید، ولی یکی از مؤثرترین راهکارها جهت رفع عفونت ایمپلنت استفاده از آنتی‌بیوتیک و توجه به بهداشت دهان و دندان است، همچنین مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین c و a هستند می‌توانند در تسریع روند بهبود عفونت مؤثر باشند.

عفونت پیچ ایمپلنت دندان |دکتر آرش گلستانه جراح فک و صورت در اصفهان

عکس عفونت ایمپلنت

عکس عفونت ایمپلنت |دکتر آرش گلستانه جراح فک و صورت در اصفهان

نتیجه‌گیری

عفونت ایمپلنت دندان یکی از موارد بسیار خطرناک است که در اثر عواملی چون بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان، سابقه پریودنتال و غیره اتفاق می‌افتد و در صورت بی‌توجهی نسبت به درمان آن ممکن است شدیدتر شده و عواقب بدی چون آسیب به اعضای را به همراه دارد و در برخی موارد نیز باعث مرگ می‌شود، توصیة ما به شما این است که در صورت مواجه با یکی از علائم عفونت حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید.

هر آنچه که باید درمورد ورزش بعد از ایمپلنت بدانید.
چه سنی برای جراحی فک مناسب است ؟