Persian English lang

عوارض احتمالی و مراقبت های لازم پس از جراحی دندان

عوارض احتمالی پس از عمل جراحی دندان

تورم

تورم ایجاد شده در محل جراحی تا یک هفته کاملا امر طبیعی و قابل انتظار است و دلیل بر عفونت محل جراحی نیست. برای جلوگیری و کاهش تورم بلافاصله پس از اتمام جراحی کیسه یخی که در اختیارتان قرار داده شده است را داخل یک دستمال کاغذی قرار داده و روی گونه خود قرار بدهید (به مدت 8 ساعت به طوری که در فواصل 10 دقیقه ای روی گونه گذاشته و 10 دقیقه آنرا برداشته و در فریزر قرار دهید). خوردن بستنی هم در کاهش تورم بسیار موثر خواهد بود.

از فردای روز جراحی همین کیسه را در آب جوش بیندازید و طبق دستور کمپرس گرم نمایید.

درد

درد غالبا پس از جراحی دندان وجود دارد ولی چنانچه درد موجود در عرض 72 ساعت پس از جراحی کاهش پیدا نکرد، حتما با مطب تماس بگیرید.

بی حسی لب پایین

چنانچه بی حسی لب پایین شما پس از جراحی در عرض 24 ساعت از بین نرفت، حتما با مطب تماس بگیرید.

تغییر رنگ پوست

تغییر رنگ پوست در ناحیه جراحی به رنگ زرد یا قهوه ای در بعضی از موارد دیده می شود که خود به خود پس گذشت 2 هفته از بین رفته و نیاز به درمان خاصی ندارد.

ایجادDry socket  (حفره خشک)

گاهی اوقات پس از کشیدن دندان، لخته خونی از حفره دندان کشیده شده جدا شده ( عوارض جراحی دندان ) و عارضه ای به وجود می آید که اصطلاحا درای ساکت (حفره خشک) نامیده می شود. این عارضه چند روز پس از درآمدن لخته ایجاد شده و درد نسبتا شدیدی دارد. در صورت حادث شدن این عارضه به مطب مراجعه فرمایید.

پس از جراحی یک غشاء زرد یا سفید رنگی روی بافت را می پوشاند و دهان تا چند روز بوی نامطبوعی خواهد گرفت. این علائم نشانه های ایجاد عفونت نیستند، نگران نباشید.

مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی دندان

• تکه گاز گذاشته شده برمحل دندان کشیده شده را به مدت حداقل یک ساعت با فشار ملایم فک در دهان نگهدارید. مقداری نشت خونابه به مدت چندین ساعت بعد از جراحی دندان طبیعی است. در صورت بروز خونریزی تکه ای گاز استریل بر موضع قرار داده و با فشار ملایم دندان های مقابل بر روی آن به مدت 30 دقیقه نگهدارید. در صورت ادامه خونریزی این عمل را تکرار نموده و از تعویض گاز با فاصله های زمانی  کمتر از 30دقیقه خودداری نمائید.
  • به علت طولانی بودن زمان بی حسی (معمولا 3-4 ساعت) و بی حس بودن بافتهای نرم اطراف دندان، مواظب باشید لب، گونه یا زبان گاز گرفته نشود.
  • از شستشوی دهان در روز جراحی (عمل جراحی دندان) خودداری نمایید و از مکیدن و خالی کردن مکرر آب دهان اجتناب نمائید در صورت لزوم سر را پایین گرفته و آب دهان را به آرامی خارج نمایید.
  • از روز دوم دهان را به آرامی با سرم نمکی شستشو یا آب نمک رقیق شده و یا محلول ضد عفونی تجویز شده، بعد از هر وعده غذا و در ساعت بیداری، هر سه ساعت شستشو دهید.
  • مسواک زدن تا 24 ساعت پس از جراحی توصیه نمی گردد اما شب بعد از جراحی میتوانید سایر قسمت های دهان و دندان تان را به غیر از محل زخم به ملایمت مسواک بزنید.
  • روز اول رژیم غذایی مایع و نرم ولرم یا سرد داشته باشید و از روز بعد در صورت عدم ناراحتی از غذاهای معمولی میتوانید استفاده کنید (با طرف دیگر فک غذا جویده شود). صرف مایعات و غذا های کافی و مقوی بعد از جراحی ضروری بوده و در التیام و بهبودی شما تاثیر بسزایی دارد. مراقب باشید (جراحی دندان ) از فشار مستقیم لقمه غذایی بر روی ناحیه بخیه زده شده تا یک هفته اجتناب شود.
  • حداقل به مدت 5 روز از کشیدن سیگار و سایر دخانیات خودداری نمایید.
  • قرار دادن دو بالش در زیر سر به هنگام استراحت توصیه می گردد.
  • حتی المقدور از انجام فعالیت های سنگین بدنی در چند روز اول پس از جراحی پرهیز نمایید.
  • چنانچه محل جراحی بخیه زده شده است از تحریک آن اکیدا خودداری نمایید و یک هفته تا دو هفته بعد از عمل جراحی جهت کشیدن نخ های بخیه به مطب مراجعه نمائید.

عوارض احتمالی پس از جراحی عمل جراحی دندان

Dr.Arash Golestaneh

OMFS – Implantologist

متخصص جراحی دهان، فک، صورت و زیبایی