عوارض احتمالی و مراقبت های لازم پس از جراحی دندان

عوارض جراحی دندان

پس از جراحی دندان ممکن است دچار عوارضی مانند: تورم، درد، تغییر رنگ پوست، بی حسی لب پایین، ایجاد حفره خشک شوید. برای پیشگیری از مبتلا شدن به این عوارض باید یک سری مراقبت‌های خاص را رعایت کنید.

تورم

تورم ایجاد شده در محل جراحی تا یک هفته کاملا امر طبیعی و قابل انتظار است و دلیل بر عفونت محل جراحی نیست. برای جلوگیری و کاهش تورم بلافاصله پس از اتمام جراحی کیسه یخی که در اختیارتان قرار داده شده است را داخل یک دستمال کاغذی قرار داده و روی گونه خود قرار بدهید (به مدت 8 ساعت به طوری که در فواصل 10 دقیقه ای روی گونه گذاشته و 10 دقیقه آنرا برداشته و در فریزر قرار دهید). خوردن بستنی هم در کاهش تورم بسیار موثر است. از فردای روز جراحی همین کیسه را در آب جوش بیندازید و طبق دستور کمپرس گرم نمایید.

درد

درد غالبا پس از جراحی دندان وجود دارد ولی چنانچه درد موجود در عرض 72 ساعت پس از جراحی کاهش پیدا نکرد، حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

بی حسی لب پایین

یکی ازعوارض جراحی دندان، بی حسی لب پایین است. چنانچه بی حسی لب پایین شما پس از جراحی در عرض 24 ساعت از بین نرفت، حتما با کلینیک بگیرید.

تغییر رنگ پوست

تغییر رنگ پوست در ناحیه جراحی به رنگ زرد یا قهوه ای در بعضی از موارد دیده می شود که خود به خود پس گذشت 2 هفته از بین رفته و نیاز به درمان خاصی ندارد.

ایجادDry socket(حفره خشک)

گاهی اوقات پس از کشیدن دندان، لخته خونی از حفره دندان کشیده شده جدا شده ( عوارض جراحی دندان ) و عارضه ای به وجود می آید که اصطلاحا درای ساکت (حفره خشک) نامیده می شود. این عارضه چند روز پس از درآمدن لخته ایجاد شده و درد نسبتا شدیدی دارد. در صورت دچار شدن به این عارضه به مطب مراجعه کنید. پس از جراحی یک غشاء زرد یا سفید رنگی روی بافت را می پوشاند و دهان تا چند روز بوی نامطبوعی خواهد گرفت. این علائم نشانه های ایجاد عفونت نیستند، نگران نباشید.

مراقبت های لازم بعد از جراحی دندان

از مراقبت های لازم بعد از جراحی دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تکه گاز گذاشته شده برمحل دندان کشیده شده را به مدت حداقل یک ساعت با فشار ملایم فک در دهان نگهدارید. مقداری نشت خونابه به مدت چندین ساعت بعد از جراحی دندان طبیعی است. در صورت بروز خون‌ریزی تکه ای گاز استریل بر موضع قرار داده و با فشار ملایم دندان های مقابل بر روی آن به مدت 30 دقیقه نگه‌دارید. در صورت ادامه خونریزی این عمل را تکرار کنید و از تعویض گاز با فاصله های زمانی  کمتر از 30دقیقه خودداری کنید.
  • به علت طولانی بودن زمان بی حسی (معمولا 3-4 ساعت) و بی حس بودن بافت‌های نرم اطراف دندان، مواظب باشید لب، گونه یا زبان گاز گرفته نشود.
  • از شستشوی دهان در روز جراحی (عمل جراحی دندان) خودداری کنید و از مکیدن و خالی کردن مکرر آب دهان اجتناب نمائید. در صورت لزوم سر را پایین گرفته و آب دهان را به آرامی خارج نمایید.
  • از روز دوم بعد از هر وعده غذا و در ساعت بیداری،  دهان را به آرامی با سرم نمکی یا آب نمک رقیق شده یا محلول ضد عفونی تجویز شده، هر سه ساعت شستشو دهید.
  • مسواک زدن تا 24 ساعت پس از جراحی توصیه نمی شود اما شب بعد از جراحی می‌توانید سایر قسمت های دهان و دندان تان را به غیر از محل زخم به آرامی مسواک بزنید.
  • روز اول رژیم غذایی مایع و نرم ولرم یا سرد داشته باشید و از روز بعد در صورت عدم ناراحتی از غذاهای معمولی میتوانید استفاده کنید (با طرف دیگر فک غذا جویده شود). صرف مایعات و غذا های کافی و مقوی بعد از جراحی ضروری بوده و در التیام و بهبودی شما تاثیر بسزایی دارد. مراقب باشید (جراحی دندان ) از فشار مستقیم لقمه غذایی بر روی ناحیه بخیه زده شده تا یک هفته اجتناب شود.
  • حداقل به مدت 5 روز از کشیدن سیگار و سایر دخانیات خودداری نمایید.
  • قرار دادن دو بالش در زیر سر به هنگام استراحت توصیه می گردد.
  • حتی المقدور از انجام فعالیت های سنگین بدنی در چند روز اول پس از جراحی پرهیز نمایید.
  • چنانچه محل جراحی بخیه زده شده است از تحریک آن اکیدا خودداری نمایید و یک هفته تا دو هفته بعد از عمل جراحی جهت کشیدن نخ های بخیه به مطب مراجعه نمائید.

عوارض احتمالی پس از جراحی عمل جراحی دندان

مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندان
جراحی لثه چیست؟ و چگونه انجام می‌شود؟