درد و تورم پس از جراحی ایمپلنت دندان

درد و تورم پس از جراحی ایمپلنت دندان

ورم بعد از ایمپلنت دندان، یکی از عارضه‌های رایج پس از جراحی ایمپلنت دندان است که تمامی افراد آن را تجربه می‌کنند، برخی افراد کمترین میزان تورم و برخی نیز بیشترین میزان تورم را مشاهده می‌کنند، این مورد به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله میزان جراحت و سن فرد است.

حال سؤال این است که آیا راهکاری برای رفع تورم بعد از ایمپلنت وجود دارد؟ التهاب لثه بعد از جراحی کاشت ایمپلنت با چه شدتی بروز می‌کند؟ تورم بعد از کاشت، چند روز طول می‌کشد؟ میزان تورم صورت بعد از ایمپلنت چقدر است؟ در ادامه دکتر آرش گلستانه متخصص ایمپلنت در اصفهان قصد دارند به‌تمامی سؤالات مطرح شده پاسخ دهند.

دکتر آرش گلستانه | متخصص ایمپلنت در اصفهان

عوامل تأثیرگذار در تورم و کبودی پس از ایمپلنت

بسیاری بیماران از دندانپزشک خود سال چه می‌پرسند این است که چه عواملی در تورم کبودی صورت بعد از ایمپلنت مؤثر است؟

در جواب این سال دکتر آرش گلستانه این‌گونه پاسخ دادند:

تورم و کبودی صورت در افراد به دو عامل کلی بستگی دارد که شامل سن بیمار و میزان جراحت می‌شود و درصورتی‌که میزان جراحت بیشتر باشد قاعدتاً میزان ورم نیز بیشتر است، همچنین سن نیز در میزان تورم صورت تأثیر بسیاری دارد و دلیل این اتفاق این است که در افراد مسن، قدرت و سفتی گردن و صورت از بین رفته و این تورم و کبودی ممکن است حتی تا زیر چشم و گردن ادامه پیدا کند.

برای کاهش ورم راه دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که مایعات زیاد مصرف کنید.

عوامل تأثیرگذار در تورم و کبودی پس از ایمپلنت

چگونه ورم بعد از ایمپلنت را کاهش دهیم؟

قبل از هر چیز باید این نکته را یادآور شوم که ایمپلنت اگر به روش ایمپلنت دیجیتال در اصفهان انجام شود با استفاده از تکنولوژی روز است و به صورتی است که میزان جراحت در تورم و نقاهت به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. سالی که ممکن است برای بسیاری از بیماران پیش بیاید این است که چگونه می‌توان میزان ورم بعد از ایمپلنت را کاهش داد؟

خوشبختانه راهکارهایی در این جهت وجود دارد که شامل روش‌هایی نظیر کمپرس آب یخ، پرهیز از مصرف غذاهای سفت، استفاده از خمیردندان‌های ضدباکتری، شستشوی دهان با آب و نمک، استفاده از ژل‌های درمانی می‌شود.

جهت شستشوی دهان می‌بایست حداقل دو مرتبه در روز از خمیردندان‌های ضدباکتری استفاده کنید و یا ژل‌های دهانی را دو بار در روز زیر ایمپلنت با سرنگ تزریق کنید؛ ولی راحت‌ترین روش استفاده از کمپرس یخ است که می‌بایست در سه روز ابتدای جراحی روی محل جراحی قرار دهید.

لازم به ذکر است که علاوه بر کمپرس یخ، غذاهای سرد نیز کمک شایانی به کاهش تورم صورت می‌کنند، در این جهت می‌توانید غذاهایی نظیر موز یخ زده، سوپ یخ زده و آب یخ زده مصرف کنید. استراحت نیز در میزان کاهش درد و تورم پس از ایمپلنت بسیار مؤثر است. درصورتی‌که ورم بعد از چند روز کم نشد یا حتی شدید شد، حتماً به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

چگونه ورم بعد از ایمپلنت را کاهش دهیم؟

تورم بعد از کاشت، چند روز طول می‌کشد؟

بسیاری از بیماران سؤالی که برایشان پیش می‌آید که ورم صورت بعد از ایمپلنت تا چند روز ادامه دارد؟ ورم صورت به گفته برخی متخصصین معمولاً دو الی سه روز زمان نیاز دارد تا بهبود پیدا کند و به گفته برخی دیگر از متخصصین ۳ تا ۷ روز زمان نیاز دارد و فرد با فرد نیز متفاوت است و ممکن است برخی از افراد صورتشان بعد از ایمپلنت زمان بیشتری برای بهبود نیاز داشته باشد.

به طور مثال بیمارانی که کشیدن دندان  و کاشت را در یک روز انجام داده‌اند میزان زمان بیشتری نیاز دارند تا ورم صورتشان بهبود پیدا کند. همچنین افراد دیگری که صورتشان زمان بیشتری برای بهبود ورم نیاز دارد بیمارانی هستند که دندانشان عفونت کرده و تورم شایع‌ترین علامتی از که این افراد با آن مواجه می‌شوند. جهت مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله عفونت ایمپلنت دندان را مطالعه نمایید.

تورم بعد از کاشت، چند روز طول می‌کشد؟

میزان تورم صورت بعد از ایمپلنت چقدر است؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از بیماران از دندانپزشک خود می‌پرسند این است که صورت من چقدر عمر می‌کند جواب این سؤال بسیار سخت ساست؛ زیرا واکنش بدن افراد نسبت به جراحت با یکدیگر متفاوت است.

مثلاً برخی افراد میزان جراحتی کمتری داشته و ورم صورتشان در کمترین زمان بهبود پیدا می‌کنند. بر خلاف آن برخی افراد نیز میزان جراحتشان شدید بوده و میزان تورم نیز زیادتر است. برخی افراد، ورم را در حد یک برجستگی در ناحیه جراحی تجربه کرده و برخی دیگر نیز در حد زیاد به‌طوری‌که کل صورتشان تا زیر چشم و گردن کبود می‌شود.

میزان تورم صورت بعد از ایمپلنت چقدر است؟

التهاب لثه بعد از جراحی کاشت ایمپلنت با چه شدتی بروز می‌کند؟

رایج‌ترین عارضه که صددرصد بعد از جراحی ایمپلنت، هر فرد آن را تجربه می‌کند تورم و کبودی صورت است؛ ولی بسیاری از بیماران بر این تصورند که تورم صورت خطرناک بوده و نشانه‌ای از عفونت است. به گفته متخصصین این باور کاملاً اشتباه بوده و تورم صورت واکنش طبیعی بدن نسبت به جراحت وارد شده است برش‌هایی روی لثه خورده معمولاً دچار خونریزی زیر بافته شده و با کبودی روی صورت ظاهر می‌شود.

دقت داشته باشید که در برخی موارد این موضوع طبیعی نیست، دلایل این اتفاق ممکن است عفونت‌های پیشین، مصرف داروهایی نظیر کورتیکواستروئیدها و پردنیزولون، مصرف دخانیات و عدم بهداشت دهان و دندان است.  با مشاهده ی هریک از علائم زیر به مدت طولانی لازم است تا سریعا به دندانپزشک خود مراجعه کنید که عبارتند از:

• ایجاد خونریزی لثه
  • بروز عفونت لثه که به صورت نادر رخ می دهد.
  • بروز التهاب لثه
  • بیرون آمدن بیش از حد دندان در اثر تحلیل لثه
  • ایجاد فاصله ایجاد شده بین دندان و لثه
  • بروز بوی بد دهان
  • ایجاد مزه بد دهان

التهاب لثه بعد از جراحی کاشت ایمپلنت با چه شدتی بروز می‌کند؟

آیا ورم بعد از پیوند استخوان طبیعی است؟

بله تورم بعد از پیوند استخوانی امری طبیعی بوده و ممکن است تا چند روز مشاهده شود، حال برای کاهش این عارضه می‌توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید به این‌گونه که ده دقیقه استراحت کرده و باز کمپرس آب گرم را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی صورتتان قرار دهید و همچنین می‌توانید از پزشک خود درخواست کنید تا در صورت صلاحدید برای شما داروی ضدالتهاب تجویز کند.

آیا ورم بعد از پیوند استخوان طبیعی است؟

استفاده از مسکن‌ برای کاهش ورم بعد از ایمپلنت دندان

آیا می‌توان از داروهای مسکن برای کاهش التهاب بعد از ایمپلنت استفاده کرد در جواب این سؤال باید گفت به طور معمول دندانپزشکان به بیمار پیشنهاد می‌دهند تا از داروهای رایج چون ایبوپروفن جهت کاهش تورم استفاده کند در برخی موارد نیز دندان‌پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز کرده و بیمار موظف است که تا انتهای مدت دورة درمان آن را مصرف کنند.

استفاده از مسکن‌ برای کاهش ورم بعد از ایمپلنت دندان

در پایان؛ آیا تورم و کبودی صورت بعد از ایمپلنت طبیعی است؟

در جواب این سؤال باید گفت ورم بعد از ایمپلنت دندان طبیعی است که در اثر آسیب کنترل شده‌ای است که به لثه رسیده و ورم بعد از ایمپلنت به معنای تجمع مایعات در بافت دهان است و این موضوع هیچ‌گونه نگرانی ندارد و جزوه دوران نقاهت محسوب می‌شود؛ زیرا بدن نسبت به جراحت وارد شده به لثه واکنش نشان می‌دهد و این مورد علامت سلامتی بدن بیمار است.

چه سنی برای جراحی فک مناسب است ؟
بهترین سن انجام ایمپلنت دندان